Dictionar de Nutritie

Am creat acest articol pentru ca sa va fie usor sa ne cititi, sa va informati corect si sa nu avem dificultati de comunicare, atunci cand discutam despre domeniul in care activam, compozitie suplimente nutritive , diete si bodybuilding. Pentru ca de aici porneste totul, de la cunoastere.

Dictionar de Nutritie:

  • Adrenalina – Un termen popular folosit pentru a descrie diversii hormoni secretati de glandele adrenale ca raspuns la stres.
 
  • Aerobic – literal, inseamna „cu oxigen”. Se foloseste mai ales pentru a descrie intensitatea unui exercitiu in care muschii pot folosi oxigenul pentru a transforma glucoza si grasimea in energie. Antrenamentele aerobice sunt efectuate la un ritm peste zona de confort pentru a asigura disponibilitatea oxigenului la toti muschii.
 
  • Anabolic – Combinarea unor substante complexe din mai multe substante simple, mai ales in contextul transformarii aminoacizilor in proteine musculare.
 
  • Anaerobic – literal, inseamna „fara oxigen”. Un sistem energetic de mare intensitate in care muschii sunt lipsiti de suficient oxigen pentru a arde combustibil, rezultand in producerea de acid lactic. Exercitiile anaerobe sunt foarte intense si pot fi sustinute perioade scurte de timp.
 
  • ATP – Adenozin-trifosfat - O molecula de fosfat cu nivel ridicat de energie necesara pentru a furniza energie functiilor celulare. Sursa de energie folosita de muschi pentru explozii scurte de forta.
 
  • Aminoacizi – Compusi ce contin azot si care reprezinta celulele de baza ale proteinelor. Exista 22 de aminoacizi diferiti in compozitia fiecarei proteine din corp. Exista noua aminoacizi esentiali care nu sunt sintetizati de corp si trebuie consumati din dieta.
 
  • Bacteriile Bifidus - Se regasesc printre bacteriile lactice. Ele sunt situate in intestin si ajuta la sanatatea organismului. Lupta impotriva microbilor, consolideaza imunitatea intestinului si regleaza digestia.
 
  • Cafeina - Este o substanta naturala prezenta in cafea, ceai, nuci, cola, guarana si este cuprinsa intr-o mica masura in boabele de cacao. Cafeina stimuleaza inima, circulatia si digestia si duce la cresterea performantelor fizice si mentale. Cantitatile mari de cofeina pot duce la dificultati de concentrare, palpitatii, neliniste si insomnie.
 
  • Bonk – Epuizarea glicogenului si a zaharului din sange in timpul exercitiilor. Simptomele includ o reducere dramatica a performantelor si senzatii de dezorientare si slabiciune.
 
  • Carbohidrati – Zaharuri si amidon, cea mai eficienta sursa de energie sub forma de hrana. Se depoziteaza in muschi si ficat sub forma de glicogen si in sange sub forma de glucoza.
 
  • Catabolic – Aspectul metabolismului care transforma nutrientii sau substantele complexe din celulele vii in compusi mai simpli odata cu eliberarea de energie, cum ar fi catabolizarea proteinelor musculare de cortizol in glucoza pentru a produce rapid energie.
 
  • Celula – Cea mai mica unitate structurala a materiei vii.
 
  • Colesterolul - Este o grasime necesara pentru formarea acizilor biliari, este necesar pentru producerea hormonilor si vitaminei D. El este, de asemenea, implicat in constructia membranelor celulelor. Organismul este capabil sa-si produca singur cantitatea de colesterol de care are nevoie. in plus, colesterolul este ingerat si prin alimentele de origine animala, cum ar fi carnea, ouale si organele. Valori crescute ale colesterolului pot avea efecte negative asupra sistemului cardiovascular.
 
  • Creatina – Sursa de combustibil pentru ATP, un sistem energetic folosit la exploziile scurte de forta.
 
  • Dieta - Dietele sunt regimuri alimentare speciale. Ele sunt utilizate in tratare sau prevenirea bolilor si intolerantelor alimentare, dar sunt, de asemenea, folosite in mod specific pentru a pierde in greutate.
 
  • Deshidratare – Secatuirea anormala a lichidelor din corp. Are ca rezultat declinul sever al performantelor sportive si poate duce la situatii ce pot pune viata in pericol.
 
  • Electroliti - Minerale (cum ar fi sodiul, potasiul, magneziul, calciul) care regleaza functiile corpului. Mici cantitati sunt pierdute prin transpiratie si trebuie inlocuite prin utilizarea unor bauturi energizante precum Cytomax.
 
  • Enzime – Proteine necesare pentru inceperea reactiilor biochimice.
 
  • Fibrele - Sunt carbohidrati nedigerabili, care sunt descompusi in intestinul gros. Ele sunt prezente in produsele alimentare de origine vegetala si maresc volumul alimentelor in stomac, asigurând un sentiment indelungat de saturatie. in plus, fibrele sunt esentiale pentru digestie si regleaza tranzitul intestinal.
 
  • Fosfolipide – Grasimi in care unul dintre acizii grasi e inlocuit de un compus din fosfor si azot.
 
  • Fosfatidliserina – un extras de fosfolipide creat special care slabeste cresterea excesiva a hormonului adrenal cortizol in sange in urma exercitiilor, reducand efectele sale catabolice.
 
  • Glanda pituitara – O glanda mica din creier care secreta substantele necesare pentru procesele de baza ale vietii, cum ar fi cresterea.
 
  • Grasime – Un tip de energie calorica gasita in alimente, esentiala pentru o larga varietate de functii corporale cum ar fi protectia organelor, echilibrul hormonal; este o sursa de lunga durata de energie pentru exercitiile de intensitate scazuta. Grasimile alimentare sunt clasificate in grasimi saturate (carne animala, unt, margarina, alimente procesate si prajite) si nesaturate (uleiuri vegetale). Grasimile nesaturate sunt preferate din motive de sanatate.
 
  • Golire gastrica – Actiunea in care continutul stomacului se goleste in intestinul mic. Majoritatea energizantelor si suplimentelor este absorbita in corp prin intestin. Continutul de carbohidrati al energizantelor influenteaza rata de golire gastrica a acestora. Continutul recomandat de carbohidrati este de 7% (o masura de Cytomax intr-o sticla de 450 ml = 7%), care permite o rata de golire gastrica aproape egala cu cea a apei.
 
  • Glandele suprarenale (adrenale) – O pereche de glande fara canale, aflata deasupra rinichilor. Prin secretii de hormoni, glandele adrenale regleaza multe functii esentiale in corp, inclusiv echilibrul biochimic ce influenteaza antrenamentul atletic si raspunsul general la stres.
 
  • Glucoza – Forma sub care sunt folositi toti carbohidratii din corp pentru energie.
 
  • Glucozamina – Molecula de baza continuta in tesutul conectiv. Glucozamina ajuta la crearea de noi proteoglicine, permitand netezirea si intarirea tesutului conectiv.
 
  • Glicogen – Forma de depozitare a glucozei gasita in ficat si muschi.
 
  • Hormon – O substanta chimica secretata in lichid corporale si transportata la un alt organ, unde produce efecte specifice asupra metabolismului.
 
  • Hipoglicemie – O deficienta de zahar in sange provocata de prea multa insulina sau prea putina glucoza.
 
  • Indicele Glicemic - Masoara carbohidratii din perspectiva concentratiei de zahar pur. Se masoara in mod indirect, prin secretia de insulina, care are rolul de a controla nivelul zaharului din sânge. Cu cât este mai mare indicele glicemic al produsului alimentar, cu atât mai mult creste nivelul de zahar din sânge. Ideale, prin urmare, sunt alimentele cu index glicemic scazut, cum ar fi legumele, fructele sau produsele din cereale integrale, deoarece acestea nu lasa nivelul de zahar din sânge sa creasca atât de brusc.
 
  • Insulina – Un hormon secretat de pancreas care ajuta la reglarea metabolizarii carbohidratilor.
 
  • Inulina - Este o fibra alimentara, extrasa din radacina de cicoare, dar este continuta si in anghinare, grâu si sparanghel. Inulina apartine asa-numitelor prebiotice, stimuleaza cresterea bacteriilor Bifidus in intestine si, astfel, asigura o flora intestinala sanatoasa si o buna digestie.
 
  • Indicele de Masa Corporala – Pe scurt IMC – este folosit ca un criteriu de evaluare a greutatii corporale in raport cu dimensiunea corpului. Acesta este calculat ca raportul dintre greutatea corporala, exprimata in kilograme si inaltimea, exprimata in metri. Ideal este un Indice de Masa Corporala cuprins intre 19 si 24.
 
  • Lactoza – Numita si zaharul din lapte – se gaseste in laptele tuturor mamiferelor. Pentru a putea fi digerata, organismul trebuie sa produca enzima lactaza. Cu toate acestea, nu toti oamenii sunt capabili de a o digera. in acest caz vorbim de o intoleranta la lactoza.
 
  • Masa musculara striata – Masa corporala minus masa de grasime; in principal muschi, oase si alte tesuturi non-grase.
 
  • Metabolism – Procesele chimice si fiziologice prin care corpul se dezvolta si se mentine si prin care hrana si nutrientii sunt transformati in energie.
 
  • Minerale – Substante organice necesare in dieta in cantitati mici pentru a ajuta la reglarea functiei corporale.
 
  • Mitocondrie – Structuri subcelulare specializate, localizate in celulele corporale care contin enzime oxidative necesare celulei pentru metabolizarea alimentelor in surse de energie.
 
  • Organic – Compus din sau continand materie din plante sau de origine animala.
 
  • Proteina – Componenta structurala majora a tuturor tesuturilor din corp; necesara pentru cresterea musculara si repararea celulara. Proteinele sunt si componente functionale ale enzimelor, hormonilor etc. Se folosesc ca sursa de energie doar cand nu sunt disponibili carbohidrati si grasimi.
 
  • Stres – Orice stimul advers real sau inchipuit, de natura fizica sau psihica, ce tinde sa intrerupa homeostaza unei persoane.
 
  • Trigliceride – Forma de depozitare a grasimilor, constand in trei acizi grasi si glicerol.
 
  • Trigliceride cu lant mediu – cunoscute sub numele de „grasimi fara grasime”, aceste molecule de grasime sunt usor mobilizate in sistemul sanguin pentru a furniza energie de lunga durata si nu pentru a fi depozitate sub forma de grasime. Acestea ajuta si la limitarea conversiei excesului de carbohidrati in grasime.
 
  • Vitamine – Compusi organici care functioneaza ca agenti de reglare metabolica in corp. Sunt clasificati drept solubili in apa si solubili in grasimi. Vitaminele nu pot fi sintetizate de corp si trebuie obtinute din dieta sau suplimente.