Alimente sanatoase cu reputatie proasta

Alimente sanatoase cu reputatie proasta

Unele alimente sunt acuzate pe nedrept de tot felul de necazuri. Urmatoarele alimente prezentate au primit si ele niste critici, dar in mod surprinzator ele pot fi sanatoase daca ne uitam la studii.

Alimente de care te feresti desi sunt sanatoase
E adevarat ca in ziua de azi poti gasi informatii care se bat cap in cap pe tot drumul, insa cred ca e cazul sa discutam mai pe larg despre cateva alegeri alimentare care primesc acuzatii pe nedrept.

Despre unele se spune ca ar cauza diabet, obezitate sau chiar cancer sau sunt pur si simplu catalogate ca fiind toxice, insa studiile incearca sa ne convinga ca situatia nu e chiar atat de neagra. Sa le privim in mod impartial si sa vedem cum sta treaba.

1. Cartofii albi
Cartofii albi au tot fost acuzati de faptul ca ne ingrasa si parca intotdeauna raman in umbra mai exoticilor si costisitorilor frati, cartofii dulci. Problema cartofilor este de fapt modul de preparare. Asta ii face plini de calorii si nesanatosi de fapt. Daca ii mancam prajiti, cu smantana, bacon, unt, branza sau multa sare, normal ca nu ne fac bine.

Adevarul e ca si cartofii albi sunt plini de nutrienti si reprezinta o sursa grozava de carbohidrati. Cartofii albi sunt plini de fibre, vitamina B6, vitamina C, mangan, cupru, fier si potasiu.

Ei stimuleaza functiile creierului, reduc riscul de boli cardiace, previn formarea pietrelor la rinichi, amelioreaza arsurile si durerile reumatice, usureaza digestia.

2. Orezul alb
orez albDa, poate ca orezul salbatic, orezul brun sau orezul integral este mai sanatos din punct de vedere al continutului de fibre, insa se pare ca studiile ne arata ca cei care consuma orice fel de orez au sanse mai scazute de a deveni supraponderali.

Orezul alb este unul dintre cele mai bine tolerate alimente pentru sistemul digestiv. Si, asa cum am vorbit despre slabire si deficit caloric, stim acum ca tipul de orez nu va influenta prea mult kilogramele luate sau date jos, poate nici macar compozitia corporala.

Orez alb poate fi un aliment bun inainte de antrenament pentru energie sau dupa antrenament in combinatie cu proteine, carora le va sustine absorbtia in organism.

3. Untul de cocos
unt de cocos beneficiiDa, stiu ca acum este hiperpromovat untul de cocos sau uleiul de cocos, atat datorita beneficiilor pentru sanatatea organismului, cat si pentru sanatatea pielii, parului sau unghiilor.

Untul de cocos imbunatateste sanatatea oaselor, dintilor si gingiilor, previne bolile de ficat si rinichi, sustine digestia, previne ridurile, aparitia pielii lasata, pielii uscate sau care se descuameaza, hraneste parul si ii sustine cresterea, este eficient in tratarea tesuturilor deteriorate si infectiilor, previne si trateaza candida, pancreatita, boala Alzheimer si pe langa toate astea, mai sustine si sustine mentinerea glicemiei si colesterolului in limite normale.

Astea sunt numai cateva dintre beneficiile untului de cocos, el avand o varietate foarte larga de intrebuintari.

Si pentru cei speriati de continutul mare de grasimi si implicit calorii, grasimile din untul de cocos sunt de fapt trigliceride cu catena medie (MCT-uri) ca, spre deosebire de grasimile cu catena lunga sunt digerate si absorbite rapid, ceea ce reduce riscul de depozitare si determina folosirea acestora ca sursa de combustibil atat pentru creier cat si pentru muschi.

 

4. Popcorn
Cred ca am mai mentionat popcornul ca fiind o optiune de gustare sanatoasa dar o vor face din nou. La fel ca si in cazul cartofilor, popcornul e prost “cotat” din cauza asocierilor pe care le facem si felului in care este preparat. Cei mai multi probabil ca isi cumpara popcorn la plic plin de chimicale sau atunci cand se duc la cinema si aleg varianta cu mult unt. Asta ca sa nu mai vorbim de portii. Probabil ca o portie mare de popcorn de la cinema ajunge si la 1000 de calorii.

Adevarul este insa ca porumbul in sine este de fapt o cereala integrala sanatoasa bogata in fibre care mentin satietatea si sustin digestia. De fapt, o portie de porumb cam de 30g are 4g de fibre!

Sugestia mea e sa alegi popcornul facut in casa si asezonat cu condimente si poate cu foarte putin unt atunci cand ai pofta de o gustare sanatoasa.

5. Cafeaua
Despre cafea gasesti tot felul de informatii contradictorii, gasesti tabara celor care o promoveaza ca fiind spectaculos de sanatoasa si gasesti tabara celor care se mandresc cu faptul ca au reusit sa renunta la cafea beneficiiea. Totusi ea hulita cu atata ardoare ca alte alimente din lista noastra.

Din nou, daca vorbim despre o cafea de la renumitele lanturi de cafenele atunci, da, cafeaua ne ingrasa si este nesanatoasa (avand siropuri, lapte cu continut ridicat de grasime, zahar etc.). Pe de alta parte, anumite persoane isi fac griji pentru continutul ridicat de cofeina.

Adevarul este acesta: cofeina furnizeaza o multime de beneficii pentru functiile cognitive si pentru performanta fizica (nu degeaba este unul dintre ingredientele principale ale arzatoarelor de grasimi), imbunatatind timpul de reactie, vigilenta si concentrarea, in acelasi timp crescand rezistenta la effort, forta si puterea.

Pe langa cofeina, cafeaua mai contine si numerosi antioxidanti cu multiple beneficii. Sustine viata lunga si buna, clar! Sincera sa fiu, nu stiu daca as renunta la cafea nici macar daca ar face rau, sa-mi fie asta otrava! :)

6. Glutenul
Asta e un subiect spinos in continuare si aici taberele clar sunt delimitate destul de categoric. Da, si eu am scris despre cereale si cat de nocive pot fi si acum nu ma voi dezice de ceea ce am spus in trecut, insa poate e cazul sa punem si intr-o alta lumina consumul asta de gluten.

Problema de baza a multora cu glutenul este de fapt influenta sa negativa asupra sistemului digestiv si in special asupra celor care sufer de boala celiaca. Glutenul este o proteina regasita in grau, orz sau secara. Pentru cei cu intoleranta la gluten, cei care sufera de boala celiaca mai exact, organismul vede glutenul ca pe un element strain care vrea sa il invadeze si in consecinta produce o cantitate mare de anticorpi care de fapt ajung sa atace captuseala intestinului subtire. Asta rezulta intr-o combinatie avariere a indicelui glicemic, ameteli, stare de voma, diaree sau crampe abdominale.

Adevarul este ca, in ciuda popularitatii curentului anti gluten si anti cereale, se estimeaza ca in jur de 1% din populatie sufera de intoleranta la gluten. Restul dintre noi nu suntem expusi nici unui risc. Multe persoane sustin ca s-au simtit mai bine in urma renuntarii la gluten fara a-si da seama ca de fapt asta se datoreaza renuntarii la junk food si produse procesate.

Eu spun ca cel mai bine incerci pe tine cat de mult rau sau bine iti face glutenul. Probabil ca vom mai vorbi despre el si in viitor asa ca om trai si om vedea daca viata noastra chiar este mult mai buna fara gluten in ea.