Carnea si sanatatea noastra

Carnea si sanatatea noastra

 

Prima parte a articolului pe tema adevarurilor despre carne a prins foarte bine asa ca am zis sa o continui cu o a doua in care vedem ce mituri legate de consumul de carne au mai aparut de-a lungul timpului… si speram sa si dispara la fel de rapid!

Carnea nu este necesara
Ideea asta sigur a fost lansata de un vegan si nu de putine ori tot aud cum spune lumea ca nu am avea nevoie sa mancam carne pentru a fi sanatosi, ba chiar dimpotriva.

Informatia nu e complet eronata avand in vedere ca o multime dintre nutrientii din carne se gasesc si in alte produse de origine animala, insa in carnea de calitate gasim o multime de nutrienti necesari sanatatii.

Aici ma gandesc la proteine, vitamine B12, creatina, carnosina si vitamine lipo-solubile importante de care veganii si vegetarienii duc lipsa oricat ar incerca sa ne convinga ca nu.

Carnea de origine organica contine mult mai multe vitamine si minerale decat cele standard cu care suntem familiarizati. Literalmente exista mii de alti micronutrienti, unii pe care stiinta nici nu I-a identificat inca.

Adevarul este ca omenirea a evoluat consumand carne si evolutia ne-a construit corpurile gandindu-se la acesti nutrienti. Ei sunt o parte esentiala a imensului puzzle biologic.

Putem trai fara carne? Probabil ca da, dar vom atinge sanatatea optima asa? Cel mai probabil nu, nu vom beneficia de pe urma nutrientilor pe care natura ni i-a pus la dispozitie.
Desi putem supravietui fara carne, acelasi lucru s-ar putea spune si despre majoritatea altor grupe alimentare inclusiv legume, fructe, leguminoase, peste, oua etc. Ar trebui sa mancam pur si simplu mai mult din cele ramase.

Totusi carnea de calitate se cam apropie de perfectiunea alimentara pentru oameni. Contine majoritatea nutrientilor de care avem nevoie. Ba chiar exista si studii in literatura de specialitate despre doi barbati care au mancat numai carne si organe timp de un an si au ramas perfect sanatosi.

Desigur ca nu orice carne este la fel. Cea mai buna carne este data de animalele crescute organic, hranite cu alimente din natura si crescute in conditii fara “stres”.

Carnea ingrasa
De cate ori nu am auzit cum diverse persoane se feresc sa manance prea multa carne pentru ca ar ingrasa! Probabil ca teama provine din faptul ca se stie ca are continut de grasimi si aparent multe calorii la 100g. Multi nu se gandesc insa si la faptul ca nu trebuie sa mananci cine stie cate sute de grame zilnic.

Totusi, carnea este una dintre sursele de proteine cu cea mai mare valoare biologica. Iar proteinele sunt unul dintre macronutrientii cei mai “prietenosi” cu slabirea, de departe.

Studiile arata ca o dieta hiperproteica poate imbunatati metabolismul cu pana la 80-100 de calorii pe zi.

Mai exista si studii care arata ca odata ce incepi sa mananci mai multe proteine, incepi sa reduci consumul de mancare de alt gen.

Ba chiar cercetarile atesta faptul ca o crestere a proteinelor din dieta consuce automat ca oamenii sa manance cu cateva sute de calorii mai putin zilnic, punand slabirea pe pilot automat.

Consumul mai mare de proteine tinde sa favorizeze si dezvoltarea de masa musculara. Muschii sunt mai activi din punct de vedere metabolic si ajuta la arderea permanenta a caloriilor.

Si sa nu uitam si de studiile care arata ca dietele low carb sau dieta paleo, care tind sa includa mai multa carne, conduc la slabire mai semnificativa decat dietele mai sarace in carne.

Deci clar carnea NU ingrasa, ba dimpotriva, carnea te ajuta sa slabesti mai usor.

Carnea si sanatatea noastra
Dupa ce am eliminat dubiile despre cat de “nesanatoasa” este carnea sa vedem si care sunt beneficiile acesteia.

Oamenii sunt creati pentru o alimentatie vegetala si animala
Intreaga constructie a corpului nostru, pe interior si la exterior, ar trebui sa ne dea de gandit ca am fost creati atat pentru consum de alimente vegetale cat si pentru cele animale.

Carnea este plina de nutrienti
Atata timp cat ne asiguram ca sursa carnii este cat mai “curata” ne vom putea bucura de o multime de nutrienti formidabili pentru sanatate.

De exemplu, in numai 100g de carne tocata de vita cruda ai parte de o cantitate semnificativa de vitamina B12, vitamina B3 (niacina), B6, fier, zinc, seleniu si o multime de alte vitamine si minerale.

Sa nu uitam si de elemente esentiale precum creatina – care formeaza rezerve de energie in muschi si creier, carnosina – care functioneaza ca un antioxidant si furnizeaza protectie impotriva majoritatii proceselor degenerative (se gaseste numai in produsele animale), DHA si EPA – formele active de omega3 din organismul uman si gasite in principal in produsele animale. In ciuda a ceea ce ar putea spune vegetarienii, organismul nu se descurca prea bine in convertirea ALA-ului (forma vegetala de omega3) in forme active.

Carnea nu iti creste riscul de boli de inima si diabetes
Studiile deja au aratat ca grasimile saturate nu pot fi puse in legatura directa cu bolile de inima. Desigur ca riscuri exista in momentul in care vorbim despre carne procesata.

Carnea contine proteine de calitate
Proteinele continute de carne au un profil de amino acizi complet. Sunt 9 amino acizi pe care organismul nu ii poate produce si trebuie obtinuti din alimentatie. Din aceasta cauza se si mizeaza atat de mult pe carne in momentul in care ne dorim dezvoltarea masei musculare si tonifiere.

Pe langa masa musculara, proteinele sunt importante si pentru sanatatea oaselor. Studiile arata ca un consum adecvat de carne este asociat cu imbunatatirea densitatii osoase la batranete si cu risc mai scazut de fracturi.

Ce nutrienti esentiali se gasesc numai in carne?
Iata care sunt nutrientii din care vegetarienii au carente:

vitamina B12
creatina
carnosina
vitamina D3 (Cholecalciferol)
DHA (Docosahexaenoic Acid)
fier heme
taurina